"hic est abyssus" - a mélységes mélység, ahová
már nem követ az angyal. És ez érdekes módon nem az anyag. Hanem épp az
"imagináció", a teremtő képzelet, amint kisszerű érdekek
szolgálatában korrumpálja önmagát. A lélek "nem ment át" a
szabadságba, "jaj annak, aki nevet és jaj annak is, aki nem"; a lélek
hazudott és most a hazugság zsákmányaként, annak tudomásul vétele által, annak
esélyt adva lesz önmaga korrupt volta áldozatává. Tilos a hazugságból igazat
csinálni?
"hic est periculum" - a "vöröshajút"
letartóztatják, amiért egy bizonyos Licsipancs nevű községben a pástétomsütőt
megölte. Mindegy, hogy van-e ilyen község, ilyen foglalkozás, azok, akik a
valóságot szabadon kitalálható delíriumként élik (s mivel az eddigi oldalak
másról sem szóltak, mint ki-ki élet-formáló hazugságainak feltárásáról, az
"akik" helyett írhatnám akár: mindenki), tehát azok, akik számára a
"valóság" kérdés, amely kérdés-mivolt szabadon megválaszolható
válaszokat (is) jelent, azok számára a gyilkosság "megtörténte"
másodlagos jelentőségű. A lényeg a tárgyalás, ahol mindenki kiélheti a maga
"valóságát", hogy a korábbi bejegyzések terminológiájánál maradjunk:
a maga kivételességét.
Igen színes pillanatai ezek a könyvnek, hiszen szerepel
Hoppy, az egész család tevőleges asszisztálásával, fellép Fillér Joachimné, a
gyanúsított elmeállapotát Vermerán doktor vizsgálja meg, szerephez jut Auguszta
Kornélia (mint nemlétező szállásadónője a segédfogalmazónak), csupa fontos
epizodista. Mert a főszereplők persze Kankalin, Féllábú és Flórián, akik e
sajátos per-paródiát alapvetően koreografálják.
Sors avagy szabad akarat? Sokféleképpen
felbontott-összerakott teológiai-filozófiai dilemma. A "levéltári
segédfogalmazó" mindenképpen sorsot szeretett volna magának, azóta, hogy a
levéltár igazgatója a "szabad választás" határtalanságával
provokálta. Ahogy e viszonyrendszerben áll az összes szereplő. Mintegy a
dilemma "alternatíváinak" megvalósulásaként is felfoghatók. Hiszen mi
más Kankalinnak Laura, avagy a napló, ha nem a "vállalt sors"
paródiája? Miről szól a báró választása - Ameline vagy Bella, A vagy B? Milyen
"játék" innen nézve a koldusszólamok gyűjtőjéé? És milyen kerekre
tágult játékteret kap a dilemma "élő tükreként" Hoppy Lőrinc? Érdemes
mindenkit végig venni...
Érdekes, mivel valójában e viszonyrendszerben a szabadság
teljesen mást jelent, mint hinnénk. Az "odakozmásodások" világában
ugyanis a szabadságom kimerül abban, hogy lemondok a magam kozmájáról. Ezzel
mintegy felbontva a "pszeudo-sorssal" kötött szerződést. Először
konstatálom. Aztán lemondok a magam kivételességéről, az íllúzióról, amit élni
próbálok, s amit a többiek persze mind az én élet-hazugságomként észlelnek.
Mert nincs "sors-piac", ahol így, a
"vöröshajú" módjára szabadon előtörténetet, s azzal
"sorsot" - jelzem: itt inkább "odakozmásodást" -
választhatunk. Ehelyett megajándékoznak vele azok, akiknek a játékába ez a
gesztus belefér. Ők bontanak fel, ajándékoznak meg a mártírium paródiájával.
Hiszen amikor a licsipancsi hites hajszakértő lelete is előkerül, e paródia
pecsételődik meg: "Most ne tekintse azt, hogy ez az ember bolond. Mert
kétségtelenül az. Képzelje el, hogy valaki nekiáll, és önmagát keresi. A
világirodalomban ez gyakori eset, válaszolta Barnabás. De nem úgy, felelt a
törzsorvos, hogy vonatra ültek és elutaztak. Az igaz. Ha most ezzel a bolonddal
bolondságok történnek, nem lehet csodálkozni. Helyes, szólt Barnabás, de
gondolja csak el, hogy valaki ilyen helyzetbe pottyanjon.Meggyilkolta a
licsipancsi pástétomsütőt, holott mindenki tudja, hogy se pástétomsütő, se Licsipancs
nincs és nem is volt. Hihetetlen, mondta erre Toporján, hogy a valóság,
amelyben élünk, milyen labilis."
Ne felejtsük el, két valóság-manipulátor kritizál itt egy
ügyetlenebb harmadikat. Na, ez a légkör, amihez már nem fér az angyal.
kommentek:
1. Kállay Kotász Zoltán
2012. 01. 06. 16:04
2012. 01. 06. 16:04
Állandóan
kiskapuk nyittatnak, ahol az olvasó ösztönösen és öntudatlanul
visszacsusszanhat a kívülállóság kényelmes, kritizálásra-feljogosító állapotába
- ez a rész is, számomra, leginkább erről szól, Barnabás és Toporján párhuzamos
kommentálása a tárgyalás folyamán felkínálja az olvasónak, hogy azonosuljon
velük, együtt-szörnyülködjön ezekkel a "tisztán látó, szellemi
emberekkel" - akikről menet közben kénytelen belátni, hogy kritikájuk
impotens, semmiféle kívülállóságot nem képviselnek, sőt, mélyebb asszisztensek
ők a felvonuló tanúknál is, mert látszat-tisztánlátásukkal elszívják a levegőt
a káprázat-felbontó erő elől (hol van ez az erő? sehol - mondja Hamvas),
elemezgetnek és szörnyülködnek, és a manipulálást közben fundamentálisan, velejét
tekintve, jóváhagyják.
Puff,
az orrunkra csapva megint a kapu! :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése