"Ha Bormester Mihály megkérdezte volna..." A
feltételes mód szinte észrevétlenül csúszik át a (képzelt? vágyott? a vágy
által generálva azonnal "megtörténő"?) párbeszédbe - az első teljes
értékű "függönybeszélgetés" (nevezzük nevén) így bontakozik a szemünk
előtt. Megint egy finom utalás arra, miféle "párbeszéd" folyik
itt mesélő és ügyvivő között, miféle fejben lejátszott meccset álmodik -
időnként rém-álmodik - elénk a szerző; a "honnan szerzem a
mondanivalóm" nagyon sokáig árnyékban hagyott kérdése kap itt újabb
gyengéd utalást.
És minden kritikai attitűd egy jól megérdemelt pofont. A
kritika lényege, hogy prekonceptív. Csak valamilyen előzetesen felépített
viszonyrendszer hálózata mentén értelmes. A "mihez viszonyítok" és a
"hogyan viszonyítok" rendszert építő elemei jó néhány formában
elképzelhetők, de kritika nem képzelhető nélkülük. A kritikus "igényeket
támaszt, és kifogást emel és elégedetlen" - kimondatlan, de természetesnek
vett kívülállásban, hiszen csak kívülről értelmes gesztus például bármilyen
szövegbirodalmi viszonyrendszerbe helyezni egy leírt szöveget, helyet:
"fiókot" keresni neki az irodalomsublótban, számon kérni a fiók
címkéjére ragasztott jellemzőket - a hőst, a jelleme fejlődését, a cselekményt,
középfordulatot, nagy fordulatot a végén; mindazt, amit a kritika gyönyörű
története folyamán mint közös jellemzőt az egy-egy fiókba gyömöszölt művekben
konstatált.
De minden, akár helyénvaló, remek kritikai észrevétel
alapja ez a feltételezett kívülállás, ami a rálátás alapfeltétele. Csakhogy
kívülállás nem létezik - durván szólva ha a mű nem szól rólam, a kritikusról
is, azaz ha nem vagyok benne, onnantól számomra nem szól semmiről. Most
számtalan ilyen látszatra veszélytelen, látszatra semmiről nem szóló
"művet" vehetünk kézbe - számtalan az "én nem vagyok benne
részes" illúzióját magán viselő szöveget, amelyek (látszatra) nem szólnak
semmiről. Olyan sokat, hogy akár el is hihetjük: állhatunk kívül. Pedig a
pácban mindenki benne van, a kritikus tán a legmélyebben.
(Látszatra nem szólnak semmiről e "művek" -
holott perverziókat szülnek meg, növelnek, lakatnak jól az emberben, mondhatni
lakatva jól az őr-dögöt, látszat-veszélytelenségük árnyékvilági jelleg,
ártatlanságuk a macskát kínzó gyereké.)
A "származás-kutatás" a kétségtelen szakértői
jelenlét ellenére kútba esni látszik. Flórián két fantazmát is felkínált
a levéltári segédfogalmazónak, aki az egyiket elérhetetlennek, a másikat
undorítónak találta. Ráadásul Féllábú a maga földhöz ragadt (ügyvédi)
logikájával fel is bontja mindkettőt - csak a legnyilvánvalóbbat mondva ki:
hogy fantazmák. Kinek van szüksége fantazmákra? Mindenkinek, aki az életét
tartalmatlannak érzi. Miért és hogyan lehet egy életet tartalmatlannak érezni?
Erre Barnabás Maximus kísérel meg válaszolni, amikor a segédfogalmazó - mint a
város legnagyobb tekintélyű gondolkodóját - végül felkeresi.
Érdemes csak erre a tartalmatlanság-érzetre koncentrálni
egy pár mondat erejéig, mert egy igen fontos gondolatmenettel gazdagodik a
könyv - az alapképlet egy fontos összetevője áll fel a szövegben: első
ösztönből mindenki kivételként tekint magára. A világ és én - két külön dolog,
én magam kiveszem magam a világból, s mivel kivételes vagyok, elvárom, a
kivételes bánásmódot. Nem is értem, miért nem kapom meg - s ez a nemértés
rajzol rám egyre több keserűséget. "Értékeljetek az értékemen" kiabál
mindeki mindenkivel ebben a társadalomnak címkézett panoptikumban, holott
tudhatnánk: ha mindenki kivétel - senki se az; ha mindenki kivétel - értelmét
veszti maga a szabály.
Az angyal kiabál: ezt nem szabad! Ez zsákutca: vissza,
vissza! Megszületett a veszély a tétnélküliségből - a vöröshajú segédfogalmazó
számára mindez tiltott tudás, voltaképp mindannyiunknak az, akik önmagunkat
"keressük", azt akarjuk "megvalósítani" ami (akár öröktől
fogva) megvan; ahelyett, hogy élnénk az adott életet, felelősséggel vállalva
azt, nem kivonva magunk, hanem beleadva mindent. Ha nem tudunk apait-anyait,
hiszen például a segédfogalmazó származása kétes, önmagával azonossága homokon
áll - hát annyit amennyit. Legyünk fűszerei ennek a mindenki-páclének. Mert
abban a pillanatban, amint a segédfogalmazó tudomást szerez arról, hogy magára
kivételként tekint (önmagát kivonja), kivételes bánásmódban is részesül (ki is
vonódik).
De ez az angyal konstatálta veszély egyik rétege csak, a
másik Barnabás Maximus „professzorságából" következik, idézek egy másik
könyvből, hogy megvilágíthassam. "A természettudományos elméletek sem
alkotnak egyetlen zárt homogén rendszert, ahogy a bölcsészeti teóriák sem. De
ebből nem az következik – mint ahogy ezt a posztmodern „tudomány"
megpróbálta elhitetni –, hogy a természettudományok is csak „szövegelnek",
hanem az, hogy a bölcsészeknek sincs megengedve, hogy „csak szövegeljenek".
Olvasható a Tudományfilozófia kötetében (köszi, VRZs); bár tényleg nem így
következik belőle, azért a sok kütyü, tárgyi világunk gigantikus, ránk ömlő
produktumai alatt hajlamosak vagyunk megfeledkezni a tényről: a tudomány minden
mérése ellenére is mindössze elméleteken (képzelményeken, szép régi szóval)
alapuló mítoszrendszer, sokkal inkább arról mesél, mit gondolunk a világról,
semmint arról, milyen is. Barnabás Maximus gőgje már a menazsériafelállítás
alatt idézőjeleződött (a nagy Ri, ugye, a teljesen elhibázott alapokról
megszülető esetlegeredmények leleményes paródiája), látható, a kimondott szavak
ellenére hogyan képtelen ő is konstatálni magán - valóban, tettbe helyezve
konstatálni - a "kivétel-érzetet".
Csattan a bilincs, formálódik a perspektíva. A levéltári
segédfogalmazó sorsot akart magának, meg akarta tudni, kicsoda. Hát most majd
megtudja, hát majd kap sorsot - a balekét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése