Úgy alakult, hogy abban a gyönyörű, lázas időszakban elfelejtettem megosztani ezt a bejegyzést saját felületen is - ahogyan szoktam. A (kettős) kötet augusztus 31. napján kijött, aztán a láz hűltével, mostanra állt össze a megjelenéshez egy könyvbemutató. Beharangoznám... így újra a figyelmetekbe ajánlom ezt a műhelynaplót. Jöjjön el, aki tud - sok bemutatóra most sem lehet számítani...
Június végén, július elején Kállay Kotász Zoli
barátom hathatós segítségével összeállítottuk a második - ha ideszámítom a csak
virtuálisan létező Teljesség-átiratokat,
akkor a harmadik - kötetem anyagát, voltaképp meglepően gördülékenyen, az
utóbbi év versterméséből. Sokkal tisztábban látom a saját nyelvem határait,
hiszen beszélgettünk a versekről, számos esetben feltártam az asszociációk
mögöttes rétegeit, s nemcsak azért, hogy megvédjem az általa megkérdőjelezett
megoldásokat - olykor egyszerűen jól esett leásni az adott megragadások
gyökeréig. Egy ilyen gondolati tárnabontást most közkincsé tennék.
A bűnevő
A kötet-íven végigvánszorgó,
visszatérő elem a bűnevés. Ez egy igen sajátos középkori hagyomány, főleg angol
nyelvterületen volt elterjedt. A hirtelen elhalálozott, gyónás-áldozás nélkül
távozó hívőhöz hívtak bűnevőt, aki csekélyke pénzért, a halottra helyezett
szelet kenyér elfogyasztásával magára vette annak meggyónatlan bűneit - ezzel
biztosítva a távozó zavartalan mennybe jutását. Egy 1813-as dokumentum így ír
róla: a bűnevő leült az ajtóval szemben,
néhány fityinget helyeztek a zsebébe, valamint kenyérhéjat kapott, amit
megevett, és egy korsó sört, amit megivott. Ezután felemelkedett székéről, és
nyugodt kézmozdulatok kíséretében kijelentette: „a lélek nyugalommal telve
távozott, amiért ő a saját lelkét adta zálogul”. Nem volt megbecsült munka,
jóformán kizárólag olyan ütött sorsú emberek adták erre a fejüket, akik másképp
nem is igen jutottak volna ennivalóhoz. Amikor nem volt szükség a
szolgálataikra, mindenhonnan kinézték őket, de gondoljunk bele: egy babonával
kevert hittel zaklatott környezetben ki ülne le egy olyan ember mellé, aki
vállaltan-tudottan megbocsátás reménye nélkül való bűnöket hordoz?
A hagyomány még az ezerkilencszázas
évek elején is élt bizonyos vidékeken. Az eredetéről több elmélet is van, akad,
aki pogány maradványnak tartja, mások a középkor elején dívó, nagyurak temetése
előtt megejtett imavásárló lakomák eltorzult örökösének tekintik. Mára
gyakorlatilag kideríthetetlen, honnan származott ez a meglehetősen morbid
szokás. Viszont eszembe jutott, amikor erről olvastam, hogy bizonyos élményeim
sajátságosan odamérhetők ehhez a (valljuk be, igen beteg) attitűdhöz. Sőt, arra
jutottam, valahol a versbe fogott aggodalom és fohász a többiekért, a versben
magadra vett közösségi érzet mintázata nagyon sokat tartalmaz ebből a
szemléletből, a köztetek megélt enyém
a költészetünkben nem egyszer valójában egyfajta bűnevés. Igazából nincs ma
divatja, írnám, a mai költészet alkotói jobbára magukban szorongnak, magukban
sem férnek el, nemhogy magukra vegyenek még bárkitől bármit, írnám - de nem
volna igazam. Ez az attitűd mélyen áthatja (oldalaktól és irányoktól
függetlenül) az irodalmunkat, bár ritkán ér el olyan tiszta, megvilágosító
szintekig, mint például ahova Benkő Ildikó eljutott a Báránytánc verseskötetében.
A bűn
A bűn kerete egy visszatérő álom,
amit már megpróbáltam versbe markolni, nagyon sokfelől megtámogatva, mankókat
dugva az összes varjúszárnyak árnyékolta hóna alá:
Fekete tollak
Bartis
Attilának (pontosabban Johann Wolfgang Adler ezredesnek a Vége című regényből)
"Vállamon egy
madár ül és rekedt
hangján azt ismétli:
nem érdemes.
Azt mondja: nincs
jövő. A helyzetek
nem változnak, csak a
helyszínek és nevek.
A régi bajt tövestül
tépheted,
csak jobb talajt
kínálsz az új bajoknak.
A változás: hanyatlás,
mondja. A füstbe ment
reménységnél csak a
betelt remény a rosszabb…"
(Rakovszky Zsuzsa: Öregkor. Részlet.)
Egy madár ül a
vállamon,
Ki együtt született
velem.
Már oly nagy, már
olyan nehéz,
Hogy minden léptem
gyötrelem.
Súly, súly, súly
rajtam, bénaság,
Ellökném,
rámakaszkodik,
Mint egy tölgyfa a
gyökerét,
Vállamba vájja
karmait.
Hallom, fülemnél ott
dobog
irtózatos madár-szive.
Ha elröpülne egy
napon,
Most már eldőlnék
nélküle.
(Nemes Nagy Ágnes: Madár)
Telihold, tízezerszeres nap és
úgy ér, mint egy csőrbökés.
Karomcsikordulás. Kifordult díszkövön.
a fényben élesebb, ha nincs öröm.
Tollak suhogó árnyéktere
gúnyt recseg. Repülj, gyere -
árnyékolnak a varjak,
hogy ne akarjak.
Hogy mégse akarjak.
Vége van. Az estélynek, az ünnepélynek
a díszfelvonulásnak, a május elsejének,
lyukas zászlófeszítő lobogásnak -
ez a másnap.
Fejfájós. A lelkiismeret-furdalásban
keresi az igét. Az igát. Az önigazolást.
Mit és hova - de valamit elástam.
Csukott szemembe rejtettem. Ne lásd.
Egy madár ül a vállamon.
Vállamon ül tízezer éve.
Markol ha az izgalom
alól szöknék semmisülésbe.
Csak azt beszélném, csak a rügyet - a mást,
ami kilóg árnyéka alól még?
Igét. Igát. Önigazolást.
Lásd. Felrikolt, ha szólnék.
Vége van. Ugyanaz a facsart, lepedékes
önzés ismétlődik - csak ami esedékes.
Árnyékolnak a varjak,
hogy ne akarjak.
Kifordult a földből. Látod. Kinőtt,
amit valamikor elástam?
Fény pettyezi a fejünkre szórt időt
önkéntelen elragadtatásban -
tavasz jön. Kinő az elvetett.
A dögvirág. Emlékezik a vér.
Vállamon egy rekedt
madár ül - sűrű húsunktól kövér.
-----------------------------------------------------------------------------
Rosszul ébredtem. Egy álom zaklat. A vége.
Örömem, a könnyebbülésem
belegyűrtem a semmisítésbe?
Ahogy szemeteszsákba, úgy nőbe
tömött ágyékrobbantó gyávaság vagyok?
A szégyenérzettel együtt ástam el
önmagam is - azóta halott?
Elástam egy gyereklányt
s benne a magot?
Valóban hurcolok egy emléket, amit
nem ver ki a fejemből az ölelésed?
Minden neked adott önkéntelen gesztusom
ezért érzik kevésnek?
Ha látom a hírek, a könyvek, a vak kor
vibrálásában ha szétterül - ezért
sápaszt és hajt ugyanakkor
szégyenem testtájaiba vért?
Tényleg hordozom ezt a bocsáthatatlan vágyat?
Maga elől menekülő vadállat?
Tényleg hordozok egy megbocsáthatatlan
gyűlöletet, mit semmiféle katlan,
kitörés és fogság nem igazolhat -
tényleg hurcolom magamban a holtat?
----------------------------------------------------------------------------
Nézd. Biztonságos szürkeség ölel ma.
Varjútollak elhullási tilalma.
Ha volt is, most nem vet árnyékot, ami nincsen.
Most szürke minden.
Majd tényleg eljön, ami beköszönt
tegnap. Egyszer szétterül a csönd.
A rög alatt tollnak ha álma van -
omlik. Hangtalan.
Ahogy a szemedben az a
védtelen tekintet elvisel -
hogy elhiszel.
Bárkit hurcolok, csak te tudod
megbocsátani.
Nézd. Kicsit hideg van. És pára.
Az ember ebben a ködben
körvonalak nélkül ismer magára.
Kontúrtalan.
Az estélynek, az ünnepélynek, a díszfelvonulásnak,
lyukas zászlófeszítő lobogásnak
vége van.
Az ebben a (korántsem hibátlan,
sokat zökkenő, nehézkes) versben megragadott álom vissza-visszatér. Háborús
helyzet, részeg örömkeresés a felégetett cigánytáborban, elkapart magokkal.
Bartis Attila regényében ez a helyzet klinikai pontosságú leírást kap, holott
csak elmesélt mese továbbmesélése: Adler ezredes meséli az emberei tettét
kiürült lélekkel a regényt narráló főhős anyjának, mielőtt (hiszen nem kap
feloldozást) főbe lövi magát a mesélő anyjának szeme láttára - aki aztán ezt az
egészet elmeséli a fiának. Ez a visszatérő álmom viszont egy idő óta
idegenségeket hordoz - egy pontosan alig megragadható érzettel terhes: mintha
nem volna a magamé, mintha én is egy szavak nélkül elmesélt mese tovább
mesélője volnék, amikor ezt az élményt az öröm után elcsattanó lövésig, a mag
elkaparásáig álmodom.
Viszont világosan emlékszem rá,
mikor köszönt rám először ez az álom. Sokat betegeskedő kisgyerekként igazi
mama kedvence gyermekkorom volt, óvtak, bugyoláltak a féltésükbe és aggodalmas
szeretetükbe a felmenőim. Különösen anyám és apai nagyanyám; a visszavágott
szárnyak által megengedett repülésre, a fantáziára kárhoztatva - az amúgy is
túlérzékeny, ideges, félős, mindenre rezzenő gyereket. Többször szerettem volna
szökni ebből a bugyoláló óvásból, mint ahányszor sikerült - és szinte az utóbbi
évekig tartott, hogy felismerjem: ők általam ismerték meg ezt a
szeretetnyelvet, jóformán nem volt más választásuk a korai évek rohamos
haldoklásai után, mint ez az aggodalom. Látjátok: ezt is jó szívvel magamra
veszem, ez a bűnevés attitűdje, amiről beszéltem.
A magam faragta nyársról való
lepöndörödés aztán a középiskolai tanulmányokkal jött el. Kikönyörögtem magam
az óvásból (életem első saját, és rossz - ámde nem haszontalan döntése), amikor
a Hajózási Szakközépiskola tanulója lettem, s Budapesten lakhattam, a
kollégiumban. Most nem térnék ki rá, mennyire képtelen (életképtelen) voltam -
azért el lehet képzelni, hányszor döntött sorozatban rosszul a kamasz, aki
helyett addig mindig mások döntöttek. Amiről eddig beszéltem, és amire most
kitérnék, az adja a vers hátterét, ami a kötetbe is bekerül. Íme:
bűnevő
a tömegszálláson
(1982-83. Vág utcai Kollégium)
egy éjjel ötször
ébredsz úgy mintha emlékeznél
bűnre bűnsegédletre
erőszakra családon kívül belül
a szobában nehezen alvók közül
kinek a bűneit majszolod
vajon kinek.
megint mindannyian túlettétek magatokat.
öt hurcolt rémálommal beljebb
az életek kútjából szivárgó
melyikőtök emlékezetében -
pedig ott se voltál
nem ott voltál nem akkor
nem úgy.
labdázik veled a nyitva hagyott
ajtókon át a másik árnyékszülött.
a labda hol ovális hol kerek és
ha kinevetitek egymás
ügyetlenségét a nem szokott alakkal
mintha a nevetés árnyékát hallanátok.
egy hang árnyékát amit
más kor dallama vet.
nyitva hagyott ajtókon át
besündörög a mézillat
a pillanat mézének illata amiben
ragadt a másik.
egymáshoz húzott idegenségben
ő vajon milyen kavicsokra vésett
emlékeidre csodálkozik?
úgy sejted: bűnevők vagytok
és ez a támasz nélkül hagyottak ajtaja
amin keresztül egymást érzitek.
nem ott voltál nem akkor nem úgy
mégis segítesz neki gödröt ásni
annak a megesett bűnnek
aki még mindig mintha élne
rög hull csodálkozó nyitott szemére.
egy éjjel ötször ébredsz úgy
mintha emlékeznél
kihűlt csillagok alatt esett
nyomtalanításra -
melyik helyett keresed meg
a valóságban a jeltelen sírokat
hol hagyod hogy
belemarjon a csalán
meztelen tenyeredbe -
hol szivárog beléd másik
elásott jövő -
ki vagy te hogy elveszed
a világ bűneit
nem irgalmaz nekünk -
egy éjjel ötször ébredsz arra:
öltetek.
hajnal van
nyitott szemmel fekszel
nem alszol vissza nem
nincs erőd egy újabb evéshez.
ébredsz úgy mintha emlékeznél
bűnre bűnsegédletre
erőszakra családon kívül belül
a szobában nehezen alvók közül
kinek a bűneit majszolod
vajon kinek.
megint mindannyian túlettétek magatokat.
öt hurcolt rémálommal beljebb
az életek kútjából szivárgó
melyikőtök emlékezetében -
pedig ott se voltál
nem ott voltál nem akkor
nem úgy.
labdázik veled a nyitva hagyott
ajtókon át a másik árnyékszülött.
a labda hol ovális hol kerek és
ha kinevetitek egymás
ügyetlenségét a nem szokott alakkal
mintha a nevetés árnyékát hallanátok.
egy hang árnyékát amit
más kor dallama vet.
nyitva hagyott ajtókon át
besündörög a mézillat
a pillanat mézének illata amiben
ragadt a másik.
egymáshoz húzott idegenségben
ő vajon milyen kavicsokra vésett
emlékeidre csodálkozik?
úgy sejted: bűnevők vagytok
és ez a támasz nélkül hagyottak ajtaja
amin keresztül egymást érzitek.
nem ott voltál nem akkor nem úgy
mégis segítesz neki gödröt ásni
annak a megesett bűnnek
aki még mindig mintha élne
rög hull csodálkozó nyitott szemére.
egy éjjel ötször ébredsz úgy
mintha emlékeznél
kihűlt csillagok alatt esett
nyomtalanításra -
melyik helyett keresed meg
a valóságban a jeltelen sírokat
hol hagyod hogy
belemarjon a csalán
meztelen tenyeredbe -
hol szivárog beléd másik
elásott jövő -
ki vagy te hogy elveszed
a világ bűneit
nem irgalmaz nekünk -
egy éjjel ötször ébredsz arra:
öltetek.
hajnal van
nyitott szemmel fekszel
nem alszol vissza nem
nincs erőd egy újabb evéshez.
Mert a kollégium leginkább
beszélhetetlen tapasztalata ez volt - ahogy a szokott, mesébe nem is kívánkozó
álmaim helyére bekavarodott az annyi minden. Élményekkel nem indokolható sűrű
álomesőben áztam a legelső időkben - emlékeim szerint hónapokig. Az örömgyilkos,
magtemető álom is akkori, élesen és világosan emlékszem, milyen volt a felső
ágyon, a többiek uniszónó szuszogásában ébredni belőle (nekünk nem jutott igazi
horkoló-bajnok, mint a szomszéd szobának), a másik hét alvásában milyen volt az
a rémült, verejtékes, visszaalvást nem kívánó felriadás. Ez az álom aztán velem
maradt, jött albérletből albérletre, mindenféle idegen ágyakba velem, saját
lakás galériájára hajnalban megríkatni - nem értettem, mi ez a makacs nem
múlás. Mi ez a bűntudat. Hogy lehet... nem lehet bocsánatot kérni egy álom
halottaitól.
A feloldozás
Aztán valami egészen furcsa módon
megéreztem, szintúgy álomban, hogy ez valójában nem az enyém. Írnám, hogy mikor
megkaptam a kívülről látás adományát.
De így ez nem igaz. Az álom sose fogalmi - csak amikor felébredve megpróbálod
lefordítani. Érzésekről beszélek. Amelyek így, sok év távlatában is élesen
marnak belém - s amiből itt, a szemetek láttára irodalmat csináltam. Az
irodalom összes, kikerekítő tünetével. Kideríthetetlen, mennyi ebből a magam
önmentő hozzátétele, mennyi a történetmesélés kényszerében rárakódott
kompozíció - azt remélem, a versben kevesebb, mint így kibontva. Valójában is
egymás álmait álmodjuk, és mindig hozzárakunk és elveszünk belőle, amikor
elmeséljük.
De talán az valóban élesebben
látszik ennyi szó után, hogy mit értek bűnevés alatt. Egy olyan kultúra
gyermeke vagyok, amelynek alapeszméjét tanítványok jegyezték tanúságtételbe -
valakiről, aki magára vette a világ bűneit. Kicsiben mindannyian ezt csináljuk
- vagy ettől fordulunk el a magunk megnyugtató, de hideg és társtalan
magányába. Együtt vagyunk itt. Egymás lélegzetében. Lehetetlen követelés a mindenkinek a maga álmát. Egy ideje nem
álmodom a csodálkozó, nyitott szemekre hulló rögökkel. Kísért helyette más. Aki
egyszer hitet tett a bűnevés mellett, annak mindig jut a falatból.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése